torsdag 22 januari 2009

Wordle


Idag är en bra dag, inflyttningen känns inte alltför avlägsen, jag har valt ut gardintyg till köket och håller just nu på att göra en tavla till köket genom att leka i Wordle. Har ni inte upptäckt Wordle än så måste ni bara testa, det är så kul och helt gratis!!! Så här funkar det:
1. Klicka på "Create".
2. Skriv in den text du vill ha, jag valde ord som har med kök och mat att göra. Ju fler gånger du skriver samma ord desto större blir det, jag skrev tex muffins fem gånger. 
3. Tryck "Go". Nu kommer en slumpmässig layout att visas, sen är det bara att leka med olika färger, layouter och typsnitt. 
4. När du är nöjd klickar du på "Print" och vips så har du en snygg tavla att rama in. Men har du som jag bara en vanlig A4 skrivare så kan du istället klicka "Print" och sedan spara bilden som PDF för att låta ett lokalt tryckeri göra en större utskrift eller maila filen till tex Artissima om du vill ha den på canvas. 

Hur min tavla ser ut får ni se här framöver!

7 kommentarer:

  1. Häftigt - det där ska jag testa!!

    SvaraRadera
  2. Helt fantastiskt program. Måste prova.
    /Vimsingen

    SvaraRadera
  3. Vilken sida! Jättefint blev det. Jag lyckades inte spara ned min fil. Hur gjorde du?

    Tack för tipset!

    /Änglahår

    SvaraRadera
  4. Hittade detta i julas och jag och sonen lekte för fullt. Men hittade ett problem, hur gör man om man från början glömde lite ord eller vill lägga till mer? Hittade inget sätt att backa tillbaka, lägga till och sedan forstätta där man var. Har du tips.
    Har just hittat din sida och det ska bli kul att följa ert hus

    SvaraRadera
  5. Änglahår: Jag har mac och sparar genom att trycka "print" och sedan "spara som PDF" vet inte om det är samma på PC!?

    Carina: Nej visst är det dumt, jag tror faktiskt inte att det går. Orden som jag använder har jag däremot sparade i en vanlig fil på datorn för att kunna "återanvända" orden eller ändra.

    SvaraRadera
  6. Å tack för upplysningen m hur man får vissa ord stora! :D
    Det är verkligen en rolig grej men jag har inte testat att printa ut något ännu! Får bli snart!

    SvaraRadera
  7. Grymt! Det där kan man ju leka massor med, använda till väggmålnigar eller trycka på tyg :D De här ska kluras på!

    SvaraRadera

Annonser: