torsdag 21 maj 2009

Före & efter stenläggning


Större delen av vår gård ser som en krigszon just nu med upprivna stubbar, gula rör, uppriven asfalt och påbörjad kulvertgrävning mellan hus och garage. Därför känns det extra skönt att få lite ordning på några ställen i alla fall. Kortsidan av garaget som vätter mot vägen fick sig lite välbehövlig ompyssling igår. Att lägga sten närmast husväggen är både snyggt och praktiskt då man slipper smutsstänk på fasaden då det regnar. Nu väntar vi bara på att gräsmattan som vi sådde sent i höstas ska ta sig men det går rätt segt då garaget skuggar mest hela dagen. 

I skrivande stund håller J på att byta ytterligare ett fönster på framsidan och jag har tagit en liten ryggsträckarpaus i "äppelträdsgropsgrävningen". På plantskolan blev jag rekommenderad att gräva stora planteringsgropar, 60-70 djupa och 2m i diameter och det tar sin lilla tid att gräva för hand. Men jag vill ju inte gärna köra in en grävare på den nysådda gräsmattan.

10 kommentarer:

  1. Supersupersnyggt! :D

    Jag gillar ramar och sten. Och det är precis som du säger, väldigt bra skydd för husfasaden.

    Väntar med spänning på fortsättningen.

    /Marit

    SvaraRadera
  2. Jag gillar grus mer än gräs.
    Hos mig kommer det bli mer grus än gräs vid nya huset.
    Vill ha så lättskött som möjligt, så det kommer bli väl isolerat under gruset så inget växer upp i det.
    I senaste Hem ljuva hem /trädgård var Sparlösa trädgård med, en trädgård i min smak, grusgångar och svulstiga rabatter där inget ogräs får en chans att komma upp.
    Ha en skön helg och ta det lugnt med ryggen!
    Helene

    SvaraRadera
  3. Supersnyggt verkligen! Var har du köpt stenarna???

    SvaraRadera
  4. Helene: Jag ska ta och kolla in tidningen! Tack för tipset!

    Sandra: Kantstenen är köpt på K-rauta och dekorstenen har jag fått tag på via en bekant till mamma.

    SvaraRadera
  5. Viktoria22 maj, 2009

    Oj så snabba ni är!! Du vet när ni är färdiga å känner att ni vill ha mer att göra så vet du ju var vi bor =)

    SvaraRadera
  6. Oj vad snyggt det blev :-) Good work!

    SvaraRadera
  7. riktigt snyggt med sten faktiskt runt huset. Och praktiskt också om man slipper en massa gräs som ska klippas, klippas å åter klippas:) Tro om jag bli förvånad när jag förra helgen heltplötsligt såg erat hus. Skulle gå till en släkting som just slyttat längre ner på er gata och hipp som happ stod huset jag känner igen från bloggen. Tycker ni är super duktiga som tagit er an detta. Och jag tror verkligen det blir snyggaste huset på den gatan.

    ha de gott!!

    Tekri

    SvaraRadera
  8. Gillar före och efter bilder.
    Fint blev det.
    Annika

    SvaraRadera

Annonser: